Mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen ervaren vaak problemen op het gebied van bewegen. Een fysiotherapeut kan daar dan in helpen. Het is echter niet vanzelfsprekend dat een ‘standaard’ behandeling voor iedereen hetzelfde effect heeft. Informatie van bepaalde oefeningen kan anders verwerkt worden door verschillende personen. Het TREAT-project van Zuyd Hogeschool (beTeR bEwegen door therapie op mAaT) heeft als doel fysiotherapeuten te helpen behandelingen af te stemmen op de individuele persoon.
In de afgelopen jaren zijn er in dit onderzoeksproject tools ontwikkeld om fysiotherapeuten te helpen bewegingen op een meer onbewuste manier aan te leren. Door vragen te stellen zoals: ‘Wil je eens lopen alsof je door de sneeuw loopt?’, kunnen sommige patiënten makkelijker begrijpen hoe je een loopoefening op de juiste manier uitvoert. Deze manier van vragen werkt vaak beter dan de opdracht: ‘Til je been op, rol je voet af en zet een stap’.
Naast onderzoekers en fysiotherapeuten hebben er ook participanten van Burgerkracht Limburg hierin meegedacht. Een van de participanten is Servé.
“Wat ik zo ontzettend mooi vind, is dat adviezen van mij als burger worden meegenomen in het onderzoek. Tijdens een oriënterend gesprek over het project heb ik gevraagd ‘Moeten we niet eens kijken vanuit de patiënt zelf?’ en heb deze vraag gedurende het hele proces meerdere keren gesteld. Dit was echt een geheugensteuntje voor de onderzoekers. Zij gaven ook aan dat het erg fijn is hier aan herinnerd te worden.”
Daarnaast heeft Servé ook gesproken met patiënten zelf, in hun eigen omgeving. ‘Dat zorgt ervoor dat ze veel vrijer zijn in wat ze willen delen met je’ vertelt Servé. Gesprekken gingen dan over waarom ze therapie volgen en wat voor hen de meerwaarde van de therapie was. Het laat de persoonlijke beleving van patiënten zien. De reacties zijn voor iedereen anders en zijn samengevoegd in een video. Deze video is beschikbaar voor het onderwijs en bijscholing en kan aan studenten en fysiotherapeuten laten zien met het doel ‘zo kan het ook’. “Ik ben helemaal vrijgelaten in hoe ik deze gesprekken in ging. Daarnaast was er de nodige begeleiding voor het opnemen van de video’s.” Vertelt participant Servé. Victoria, een andere participant met niet aangeboren hersenletsel (NAH), heeft een andere concrete inbreng gehad in het project. Een van de ontwikkelde tools is een kaartenset waar oefeningen in staan die toegepast kunnen worden. Victoria gaf aan dat een blanco kaart hieraan toegevoegd moet worden. Want elk mens is anders. Een oefening kan in zo’n vorm aangepast worden dat deze niet meer rijmt met de bestaande kaarten. Op de blanco kaart kan dan een nieuwe oefening omschreven worden.
In dit onderzoekstraject laten we de meerwaarde van burgerparticipatie in een onderzoeksproject zien.
Wil je meer weten over het TREAT-project? Lees hier meer!
Het project “ TREAT” is genomineerd voor de RAAK-award (prijs voor het beste praktijkgericht onderzoek).
Wil jij ons steunen? Stem dan hier.
Meer weten over het project? Bezoek de website.
Wij vinden het belangrijk dat de stem van burgers wordt gehoord bij beslissingen die over hen gaan. Daarom gaat Burgerkracht gaat regelmatig in gesprek met burgers over uiteenlopende onderwerpen.
Onderstaand vind je een overzicht van diverse projecten. Burgerparticipatie kun je op verschillende manieren inzetten. Het is per project of beleidsvorming verschillend. Je kunt interviews afnemen, een online enquête inzetten, praat mee tafels organiseren, etc. We kunnen je helpen met de inzet van de juiste vorm.
In het kader van regioplan Zuid-Limburg hielden we een digitale peiling en gingen we tijdens gesprektafels in gesprek met inwoners en adviesraden over de toekomst van de zorg.
Daarnaast hebben we een manifest geschreven over burgerparticipatie. Hierin beschrijven we het belang van burgerparticipatie, voorwaarden die hiervoor essentieel zijn en de rol die Burgerkracht hierin kan spelen.
Hoe ervaren ouderen de stijgende energiekosten? Voor dit rapport haalden we signalen op in de markt, keken we naar bestaande onderzoeken en gingen we in gesprek met een burgerinitatief.
De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. Wat zou er gebeuren als parttimers meer gaan werken? Dit zou mantelzorgers meer onder druk zetten. Hoe ervaren zij dit?
Wachtlijsten voor ziekenhuizen en GGZ blijven nog steeds lang. Hoe ervaren de mensen die hiermee te maken dit? Wat zijn hun ervaringen? We spraken met ervaringsdeskundigen die hun verhaal met ons deelden.
Wachtlijsten voor ziekenhuizen en GGZ blijven nog steeds lang. Hoe ervaren de mensen die hiermee te maken dit? Wat zijn hun ervaringen? We spraken met ervaringsdeskundigen die hun verhaal met ons deelden.
Op dinsdag 12 december organiseren wij een Praatmee tafel over de toekomst van de zorg in de Mijnstreek (Zuid-Limburg). Tijdens deze bijeenkomst halen we meningen, ideeën en behoeften van (Lim)burgers.
Het burgerpanel Limburg bestaat uit Limburgers die hun stem laten horen over maatschappelijke thema’s die op dat moment belangrijk zijn. Ongeveer 4 keer per jaar ontvangt het Burgerpanel een vragenlijst die online wordt ingevuld.
Met het Burgerpanel van Burgerkracht peilen we een aantal keer per jaar wat er in Limburg leeft en speelt rondom maatschappelijke thema’s.
Dankzij deze peilingen krijgen we een beter beeld van de behoeften, meningen en eventuele knelpunten in Limburg. Deze inzichten delen we met onze partners en andere relevante partijen. Zo worden de inzichten benut zodat jij écht impact maakt door het delen van je mening.
Praat jij graag mee over maatschappelijke thema’s en geef je graag feedback?
Breng met jouw stem beweging op gang door mee te doen met het Burgerpanel!
december 2021
Onze laatste peiling ging over woonwensen en -eisen onder 50 plussers. De resultaten hebben we verwerkt in een handige infographic.
oktober 2021
Wat vinden jong en oud belangrijk in Limburg? En kunnen zij iets voor elkaar betekenen? Burgerkracht Limburg verbindt graag mensen om elkaar te versterken. Daarom hebben wij de thermometer in de Limburgse samenleving gehouden.
juli 2021
Waarom Limburgers doen vrijwilligerswerk?, Hoe doen ze dat en op welke manier past dit het beste bij hun?Ook peilden we bij Limburgers of zij het vrijwilligersplatform #wijzijnvrijwilligers kenden dat eerder door de Provincie Limburg werd gelanceerd.
oktober 2020
Hoe hebben Limburgers de reguliere zorg in de coronatijd ervaren? De resultaten van deze peiling zijn onder andere ingebracht in verschillende samenwerkingsverbanden waar Burgerkracht Limburg in zit samen met huisartsen, ziekenhuizen en verzekeraars.
april 2020
In deze peiling zochten we uit hoe betrokken Limburgers zijn bij burgerinitiatieven in hun regio.
Burgerparticipatie verbetert de kwaliteit, het draagvlak en de betrokkenheid van burgers bij projecten, middelen en besluiten die gevolgen hebben voor burgers.
Wij zijn al jaren aan de slag met burgerparticipatie en hebben ruime kennis en ervaring op welke manier je burgers het beste kan betrekken. Hiervoor hebben we diverse middelen ontwikkeld. We adviseren, trainen, coachen en begeleiden professionals die aan de slag willen met burgerparticipatie. En we coachen burgers die (willen) participeren in projecten.
Meer weten over burgerparticipatie? Neem contact met op met een van onze specialisten.
We zien in de praktijk tal van voorbeelden waar het betrekken van burgers voor besluitvorming niet alleen geld bespaart, maar ook de kwaliteit en het draagvlak verbetert. Door de burger (de gebruiker) te betrekken bij het proces kom je tot waardevolle inzichten. Zo kan je tijdens de implementatie al eventuele weerstanden oplossen of er rekening mee houden. Ook creëer je meer draagvlak door burgers in een vroeg stadium te betrekken.
Als je burgerparticipatie wil gaan inzetten dan moet dit wel betekenisvol zijn. Burgers moeten daadwerkelijk invloed kunnen uitoefenen tijdens het proces.
Als je aan de slag wilt met burgerparticipatie dan zul je burgers al vanaf het begin van het project moeten betrekken. Ook zul je er rekening mee moeten houden dat je bepaalde adviezen kan overnemen. De inzet van burgerparticipatie biedt verschillende voordelen:
“Burgerparticipatie is een kwestie van volharding, een ‘never ending story’. ”
Maria Wetzels, participant“Burgers betrekken bij beslissingen die over hen gaan is essentieel”
Marja, Burgerkracht LimburgHeb je een vraag of wil je even sparren met een expert? Neem dan contact op met een van onze burgerparticipatie specialisten.
Wil je zelf participeren? Bekijk hieronder vacatures van onze partners. Zelf op zoek naar participanten? Stuur dan een mail naar burgerparticipatie@burgerkrachtlimburg.nl.
Elvira Derks; ‘Goede patiëntenzorg is onlosmakelijk verbonden met informele zorg’
De toegevoegde waarde van informele zorg staat niet duidelijk op ieders netvlies. Daar valt nog een hele inhaalslag te maken!
Informele zorg wat is dat eigenlijk precies?
Informele zorg is álle onbetaalde zorg en ondersteuning die niet door een professional wordt verricht zoals bijvoorbeeld mantelzorg en zelfregie. Informele zorg gebeurt door een partner, familielid, vriend of kennis. De beste manier zoeken om samen te werken met informele zorgverleners en professionals dát is de uitdaging. Daarbij moet het uitgangspunt zijn dat de cliënt de best mogelijke zorg krijgt en de informele zorgverleners niet overbelast raken.
“De kracht van herhalen daar geloof ik heilig in”
Waarom is samenwerking tussen formele en informele zorg zo belangrijk en wat maakt het ingewikkeld? “Bij een grote organisatie zoals Zuyderland (6000 werknemers in de ziekenhuizen) is het lastig om iedereen goed te bereiken. Je moet niet alleen de juiste kanalen aanboren maar ook de focus op samenwerking blijvend onder de aandacht te brengen, blijven herhalen zodat het op de agenda blijft staan!”
Zuyderland en Informele zorg
Elvira is beleidsfunctionaris Persoonsgerichte Zorg/Kwaliteit & Veiligheid Zuyderland. Een professional die zich bezighoudt met informele zorg binnen het team Persoonsgerichte Zorg. “We willen de mens achter de patiënt beter leren kennen, daar hoort ook de mantelzorger bij. Daarbij stellen we ons steeds weer opnieuw de vraag: ‘wat kunnen wíj als ziekenhuisorganisatie doen om de positie en de rol van de mantelzorger te versterken?’ Met andere woorden: een nog prominentere rol geven. Wanneer de strategie gericht is op de best mogelijke zorg thuis dan betekent dit ook dat je niet alleen de wensen en behoeften van de patiënt, maar ook kijkt naar wat de sociale omgeving nodig heeft. De mantelzorger heeft allerlei zorgtaken en wordt aangespoord om mee te gaan naar gesprekken bij zorgverleners. Maar er is onvoldoende zicht op hoe het hele plaatje structureel is ingericht. Deelnemen aan projecten waar patiënten en mantelzorgers aansluiten is daarom belangrijk. Een voorbeeld hiervan is het Ouderenpanel om de zorg voor de oudere patiënt nog verder te verbeteren. Dat doen we samen met Burgerkracht Limburg. Naast mantelzorgers nemen ook overkoepelende partners deel aan de bijeenkomsten zodat helder wordt wat er ontbreekt om die persoonsgerichte zorg zo effectief mogelijk aan te bieden.
Meer bekendheid door middel van lotgenotencontact (de Zelfregietool)
We wijzen zorgverleners met patiëntencontacten op het bestaan van lotgenotencontact en mogelijkheden bij de informele zorg. De zelfregietool kan worden ingezet. De zelfregietool wordt vermeld op de aandoeningsgerichte pagina’s. Ook hebben we bekendheid eraan gegevens door middel van intranet berichten en verwijzen we naar www.zelfregietool.nl. Zuyderland kent fysieke themabijeenkomsten – waar patiëntenverenigingen aansluiten- en uitwisseling plaatsvindt. Naast deze fysieke bijeenkomsten verzorgen we webinars met de gelegenheid om per chat vragen te stellen aan de specialist. Dan zie je pas goed hoe mensen op elkaar reageren en de behoefte hieraan. Het positieve effect van lotgenotencontact is het gevoel hebben dat je er niet alleen voor staat. Die wetenschap doet een mens goed en dat is zichtbaar.
“Een fysiek trefpunt in het ziekenhuis dát is mijn droom en die van mijn collega’s”
Het ziekenhuis kent in tegenstelling tot zorginstellingen slechts korte contactmomenten met cliënten. Mijn droom is om binnen Zuyderland een fysieke plek te creëren. Een ontmoetingsplek voor professionals, patiënten en informele zorgverleners. Samen meer contact hebben waardoor een aansluiting binnen alle teams beter gewaarborgd blijft.
Bio Elvira
Elvira Derks 51 jaar is beleidsfunctionaris Persoonsgerichte Zorg/Kwaliteit & Veiligheid bij Zuyderland en van oorsprong verpleegkundige. Als mantelzorger weet ze ook uit eigen ervaring tegen welke knelpunten je aan kunt lopen. Om die reden ziet ze duidelijk niet alleen beroepsmatig maar ook gevoelsmatig de verschillende invalshoeken. Beleid vertalen naar de praktijk. Dát is haar missie!
Maria Wetzels – vrijwilliger
“Kies je ‘darlings’. Doe als vrijwilliger wat je belangrijk vindt, waar je goed in bent en wat er voor jou toe doet!
Het Project Next Level
Burgerparticipatie is een kwestie van volharding, een ‘never ending story’.
Voordat Maria als vrijwilliger bij het Project Next Level betrokken raakte werkte ze mee aan diverse andere projecten bij Burgerkracht Limburg.
Het Project Next Level is voor Maria een ‘vervolgproject’ gegroeid uit diverse eerdere opdrachten bij BKL waaraan ze meewerkte om burgerparticipatie handen en voeten te geven. Een stroperig en lang niet altijd gemakkelijk proces. Steeds opnieuw zijn er weer nieuwe onderzoekers en nieuwe projecten waar Maria als burgerparticipant kan helpen door deel te nemen, maar ook te helpen om projectenopdrachten inhoudelijk vorm te geven. Dat doet ze samen met de projectleiders en programmamakers. Ze is dus zowel deelnemer als projectlid. Zo zijn er coaching modules ontwikkeld om een betere invulling te geven aan burgerparticipatie en werkt ze mee aan diverse onderzoeken. Ze vertegenwoordigt daarbij de stem van de burger. Vanuit het mantelzorgperspectief brengt ze in wat relevant is. Daarbij komt haar beroepsachtergrond – maar ook haar jarenlange ervaring als mantelzorger voor haar moeder goed van pas.
Waarom zijn deze projecten belangrijk?
“De processen in projecten zijn nooit eenvoudig en vanzelfsprekend; daar is een lange adem voor nodig. Je moet er blijvend aan trekken, maar er voorál ook in blijven geloven!”
Opdrachtgevers leggen vaak concrete opdrachten neer. Soms wordt daarbij voorbijgegaan aan basale vragen. Zaken die voortkomen uit de praktijk. Dan is de burgerparticipant van toegevoegde waarde. Hij of zij maakt het immers mee en kan duidelijk maken waar het schuurt.
Waarom vind je het belangrijk dat voor deze projecten aandacht is?
De stem van de burgers is voor professionals vaak verrassend. ‘Aha Erlebnisse’ die door die stem van de burger naar voren komen. Zaken waar opdrachtgevers/professionals niet aan gedacht hebben. Communiceer je wel goed als je iets wil opzetten? Kijk je ook voldoende naar wat het oplevert?
Wat zijn je ervaringen hiermee? Heb je een voorbeeld?
“Een mooi voorbeeld hiervan is een transferproject waar ik aan meewerkte. Hierbij ging het om mensen die een heupfractuur hadden opgelopen zo actief mogelijk te laten zijn in het dagelijkse leven. Maar vervoer speelt daarbij een rol. Dat bleek moeilijk. Door dit aspect in te brengen kon hiervoor een oplossing gevonden worden. Een opdracht moet nut hebben en ertoe leiden dat mensen zo lang mogelijk hun eigen regie kunnen voeren en dat ze – waar mogelijk – zélf de touwtjes in handen houden. In Heerlen bijvoorbeeld werd de mogelijkheid geboden tot thuismeting bij diabetes. Dat zijn dingen die niet alleen financieel aantrekkelijk zijn, maar vooral een betere kwaliteit van leven opleveren. Mensen hoeven niet iedere keer weer die gang naar het ziekenhuis te maken. Op allerlei plekken en ook door de politiek wordt geprobeerd om ontwikkelingen aan te jagen door burgerparticipatie een plek te geven. Dat is niet alleen een ideologische gedrevenheid maar zorgt er ook voor dat je meer voor elkaar krijgt. Wanneer je mensen meekrijgt, er draagkracht voor ontstaat, dan werkt het waardoor het structureel een tool kan worden.
Bio Maria
Maria woont samen met haar echtgenoot in Voerendaal. Ze hebben drie kinderen en vier kleinkinderen. Ooit begon ze als maatschappelijk werker. Later vervulde ze bij Radar verschillende managementfuncties. Haar carrière rondde ze af als programmamanager zorginnovatie. Inmiddels is ze alweer een paar jaar met pensioen. Actief is ze nog altijd. Maatschappelijke betrokkenheid vindt Maria een groot goed. “Wat je tijdens je werkende leven hebt opgedaan is een schat aan ervaringen. Het is zonde om deze niet te gebruiken zeker als je het positief kunt inzetten. Je kunt daardoor van betekenis zijn en dingen doen die positief bijdragen aan de maatschappij”.
We willen burgers laten zien wat Positieve Gezondheid kan bieden
Een gedachtegoed dat mensen kan helpen op vele gebieden
Vrijwilliger op vele fronten
“Een Zwerfkei en een Duizendpoot”. Zo omschrijft Leon zichzelf. Hij is overal en doet van alles. Een geïmproviseerd visitekaartje laat zien dat dat wel moet kloppen want een snelle blik op het kaartje leert dat hij zich met wel meer dan tien verschillende vrijwilligersfuncties bezighoudt. Waar komt deze gedrevenheid vandaan? Leon vertelt het graag: “Als je kijkt naar het Spinnenweb van Positieve Gezondheid scoor ik niet bepaald op de stabiliteit van mijn lichaam. Maar in mijn dagelijks leven doe ik mee; ervaar ik zingeving en kwaliteit van leven. Het spinnenweb in de praktijk toepassen, dat gun ik een ander ook.”
“Samen gezond”
Het VEZN-project Co-ownership van burgers bij Mijnstreekambities (Samen Gezond),
is één van de initiatieven waar Leon zich voor inzet. Dat doet hij met Eric Apon, projectmanager bij Burgerkracht Limburg. Samen zijn ze in Heerlen Noord, Geleen-Zuid (de Kluis) en Munstergeleen gestart met het bezoeken van verschillende groepen burgers van alle leeftijden. We gaan met mensen in gesprek om een beweging op gang te brengen. Door zelf aan de slag te gaan met gezondheid. Dit gebeurt via vragenlijsten die gebaseerd zijn op het gedachtengoed van “Positieve Gezondheid”. Op die manier willen we kijken of er ruimte is voor zogenaamde “community’s”. Wat we ermee willen bereiken? De kwaliteit en de betaalbaarheid in de zorg verbeteren want op dat gebied valt er in de Mijnstreek nog een hoop te halen. We hebben een structurele achterstand op het gebied van gezondheid, welvaart en welzijn die onder het nationale gemiddelde ligt. Daar proberen we wat aan te doen. Daarvoor gaan we op zoek naar wat verbeterd kan worden en kijken we hoe we dat samen kunnen doen omdat het echt meerwaarde heeft. Daarbij werken we samen met diegenen die de doelgroep goed kent zoals huisartsen, buurthuizen en de KBO.
“Ik ben een verbinder, een Christoffel; ik kan van los zand iets maken”
“Op mijn eigen manier kan ik mensen helpen.” “Wat bedoel je daar precies mee?” “Kijk, mijn lichaam kan hier en daar misschien nalaten, maar mijn geest werkt uitstekend. Ik kan inzetten op mijn eigen levenservaringen. Die waren niet altijd even gemakkelijk. In het verleden zijn mij dingen overkomen die ik bij een ander herken. Ik kan bruggen bouwen. Helpen door te luisteren, luisteren, luisteren… Ik probeer te voorkomen dat iemand in dezelfde valkuilen terechtkomt als ik. Het is belangrijk om goed waar te nemen, om te begrijpen hoe mensen denken, wat iemand beweegt. Zingeving is niet voor iedereen eenvoudig vooral niet als je in een isolement zit. In iedere wijk gaat het er anders aan toe. Je moet kennis hebben van de sociale kaart (als die er al is) maar als je dan eenmaal met elkaar in verbinding bent kun je ideeën ontwikkelen en samenwerken.
Biografie Leon Lemmens
Leon Lemmens gelooft in de inzet van de Presentie filosofie (Andries Baart) die uitgaat van rechtvaardige, menselijke verhoudingen. Dit staat in schril contrast met de verzakelijkte, marktgerichte op productie georiënteerde zorgverlening. Beroepsmatig was hij op vele terreinen actief. Zo was hij o.a.: kelner, chauffeur en uitvoerder in de bouw. Als vrijwilliger is hij voorzitter KBO Geleen-Zuid en de Kluis, Interim secretaris en ouderenadviseur KBO Westelijke Mijnstreek, Intermediair van Roma, Sinti’s en woonwagenbewoners in de Westelijke Mijnstreek. Spil in de wijk. Lid Burgertop Limburg. Toekomst Ambassadeur gemeente Sittard-Geleen. Lid van de Wmo-raad Sittard-Geleen. Lid van het Wijkplatform. Lid werkgroep Leefbaarheid. In zijn vrije tijd fietst en fotografeert hij en zingt hij in een gemengd koor.
In een diverse samenleving, is een meervoudige identiteit een kracht!
Op dinsdag 15 november 2022 vond het Social Lab in Venlo plaats. In dit Social lab gingen we in gesprek met jongeren die opgroeien in diverse culturen. Hoe ga je om met aannamen, discriminatie, groepsvorming, het puber zijn? Ze deelden ervaringen en tips met elkaar.
De grootste gemene deler onder jongeren is dat ze zich allemaal Nederlander voelen maar door de buitenwereld niet altijd zo gezien worden. Ze hebben het gevoel dat ze anders zijn en er niet bij horen. Zij worstelen daardoor met hun identiteit en loyaliteit. Vanuit huis krijgen ze de cultuur, normen en waarden mee die ze heel belangrijk vinden, maar aan de andere kant groeien ze op met de Nederlandse cultuur en willen ze voldoen aan wat de samenleving van hen verwacht. En dat is niet makkelijk, het zorgt voor botsingen tussen culturen.
Naast de culturele uitdagingen, hebben zij ook te maken met uitdagingen waarmee elke tiener te maken krijgt; groepsvorming op school, docenten die over de schreef gaan en het proces van losmaken van ouder(s).
Ondanks de vele uitdagingen halen zij wel kracht uit het opgroeien in meerdere culturen. Ze creëren hun eigen identiteit door verschillende elementen uit verschillende culturen te halen die het best bij hen past.
Tijdens de bijeenkomst deelden de jongeren tips en ervaringen met elkaar. Ze hadden het gevoel er niet alleen voor te staan omdat iedereen met dezelfde zaken worstelt. Ook kwam de anti-discriminatie voorziening (ADV Limburg) ter sprake en wisten velen niet dat deze bestond. Als laatste hebben we ook gesproken over opmerkingen waar zij mee te maken krijgen. Wat doe je als je deze niet prettig vindt? Probeer dan vooral te reageren vanuit je brein en niet vanuit emotie. Dat is moeilijk maar je houdt de eer bij jezelf. Behandel anderen zoals je ook zelf behandelt wil worden.
Vragenlijsten zijn het middel om te weten wat er speelt, wat gaat er goed en wat gaat er slecht. Het komt te vaak voor dat vragenlijsten onduidelijk zijn en dit levert veel frustratie op, bij zowel cliënten als professionals. Anja Minheere, vrijwilliger bij Burgerkracht Limburg, won met het project ‘Zie en Hoor de cliënt’ afgelopen donderdag één van de Open Science Awards. Zij onderzocht samen met een team hoe je vragenlijsten effectief kunt inzetten, rekening houdend met mensen met een taalverwerkingsprobleem.
“Samen met het onderzoeksteam van Zuyd Hogeschool en ervaringsdeskundigen hebben wij onderzocht hoe je vragenlijsten communicatief vriendelijk kan maken voor mensen met een taalverwerkingsprobleem. Met het winnen van deze prijs krijgen wij de kans om te laten zien waarom dit zo belangrijk is! In de zorg krijg je steeds vaker te maken met vragenlijsten. Professionals, maar ook cliënten ergeren zich aan deze vragenlijsten. Ze zijn te lang, te moeilijk of onaantrekkelijk.”
De projectgroep paste drie bestaande vragenlijsten (van o.a. Envida en SGL) aan en ontwikkelde ‘de leidraad communicatievriendelijk meten’. Hiermee kunnen professionals in de toekomst zelf aan de slag. Zo is o.a. het gebruik van scherpe kleurenfoto’s belangrijk, wordt er aangeraden 1 vraag per pagina weer te geven en is het lettertype Verdana het beste leesbaar.
Raak-prijs 2021
Afgelopen jaar heeft de projectgroep met dit project ook de 2e prijs van de Raak-award gewonnen. “Hier lieten we ook zien dat het includeren van kwetsbare mensen in onderzoek heel waardevol is”.
Nu begrijp ik je! (en doe ik mee)
“Samen met drie hogescholen in Nederland gaan nu we verder met een landelijk onderzoek. Samen met professionals én burgers in de publieke sector, zorg- en welzijnsorganisatie onderzoeken we hoe professionals taalboodschappen kunnen versterken in begrijpelijke taal”. Het project ‘Nu begijp ik je! (en doe ik mee) wil bijdragen aan een inclusieve samenleving.
Ben je benieuwd wat ‘de leidraad communicatievriendelijk meten’ inhoud? >> https://bit.ly/3KXhmd9
(Foto: Pim Rusch)
Je hoort er niet meer veel over maar dat betekent niet dat het er niet meer is! Nog steeds blijven de wachtlijsten voor ziekenhuizen en GGZ lang. Veel te lang.
Wat betekent dit voor het dagelijks leven van patiënten, cliënten en hun naasten? Wat zijn de gevolgen van het wachten en de uitgestelde zorg volgens de PCO’s en hun achterbannen? En als je dan aan het wachten bent op zorg, hulp of behandeling wat is er dan belangrijk?
Wij vroegen dit aan ervaringsdeskundigen. Hoe beleven zij dit? Wat zijn hun ervaringen? Hebben zij tips? Oplossingen?
Benieuwd? Download het rapport >> Corona, de gevolgen en de nabije toekomst, ervaringen van patiënten.