Begeleiding van cliënt bij instantie
Jan (47) kampt met de gevolgen van Long COVID, zoals extreme vermoeidheid, concentratieproblemen en kortademigheid. Voor het gesprek met de verzekeringsarts voelde hij zich onzeker en angstig. Hij was bang dat zijn klachten niet serieus genomen zouden worden en had veel last van de spanning vooraf, wat resulteerde in knikkende knietjes. Hij wist niet goed hoe hij zijn situatie moest uitleggen.
Spreekuur:
Jan werd naar ons spreekuur verwezen, waar we hem hielpen met:
- We liepen samen met Jan door onze opgestelde aandachtspuntenlijst ter voorbereiding op het gesprek met de verzekeringsarts van UWV.
- Aan de hand van die informatie maakte Jan zijn dagverhaal, zocht hij medische diagnoses op en kon Jan zijn Long COVID-klachten beter verduidelijken en de juiste informatie verzamelen voor het gesprek.
- Dit hielp Jan om zijn klachten beter te verduidelijken en waar hij tegenaan loopt. Zo kon Jan, waar hij eerst grote moeite mee had, zijn symptomen zoals vermoeidheid en ademhalingsproblemen op een heldere manier te verwoorden, zodat hij zelfverzekerd het gesprek in kon gaan.
- Op dag zelf ging een spreekuurhouder van ons mee om Jan te begeleiden. Mocht hij toch dichtklappen of dingen vergeten te vertellen dan kan de begeleider Jan daarop wijzen. Dit werkte voor Jan heel prettig vanwege spanning voor het gesprek maar ook voor zijn grove concentratieproblemen.
Resultaat:
Dankzij de voorbereiding en de begeleiding voelde Jan zich veel rustiger en beter voorbereid. De knikkende knietjes verdwenen en hij voelde zich in controle. Het gesprek verliep soepel, de verzekeringsarts waardeerde zijn duidelijke uitleg, en Jan kreeg sneller de nodige ondersteuning. Hij besefte dat goed voorbereid zijn niet alleen voor hemzelf, maar ook voor het UWV-voordelen had. Jan verliet het gesprek met het gevoel dat hij regie had genomen over zijn situatie en zijn vertrouwen in het proces was sterk gegroeid.